وعدههای پاستور، واقعیت شهرکهای صنعتی
به گزارش برق مدیا، در ماههای پایانی سال گذشته، مقامهای دولتی بارها بر ضرورت حمایت از تولید و جلوگیری از قطع برق صنایع تاکید کردند. مسعود پزشکیان اعلام کرده بود که آب، برق و گاز واحدهای تولیدی نباید قطع شود و نباید اجازه داد تولید کشور آسیب ببیند. همزمان، مسئولان وزارت نیرو نیز از بهبود وضعیت تأمین برق نسبت به سال قبل و نبود برنامه برای خاموشیهای زمانبندیشده خبر میدادند.
اما با آغاز سال جدید، بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع از واقعیتی متفاوت سخن گفتند. به گفته آنها، از ابتدای اردیبهشتماه برق بسیاری از شهرکهای صنعتی کشور یک روز کامل در هفته قطع شده است؛ محدودیتی که آن هم پیش از آغاز اوج مصرف تابستان اعمال شده و پیامدهایی مانند توقف خطوط تولید، تاخیر در تحویل سفارشها و افزایش هزینههای تولید را به همراه داشته است.
در همین شرایط، وزارت نیرو از ظرفیتهای جدید بازار برق برای تأمین انرژی صنایع رونمایی کرده و از وجود بیش از ۳ هزار مگاوات ظرفیت برق «قطعنشو» برای عرضه به واحدهای تولیدی خبر داده است. با این حال، فعالان بخش خصوصی معتقدند دسترسی به این بازار به آن سادگی که مطرح میشود نیست و بسیاری از صنایع برای تأمین برق مورد نیاز خود با چالشهای اجرایی و مالی روبهرو هستند.