از خاموشیهای بهاری تا تابستان بدون قطعی؛ رونمایی از وعده جدید توانیر
با وجود گزارشهایی از قطعی برق در مناطق مختلف کشور، توانیر اعلام کرده که تابستان امسال ممکن است بدون خاموشی خانگی سپری شود.
به گزارش برق مدیا، در حالی که طی هفتهها و ماههای گذشته گزارشهایی از قطعی برق خانگی، انتشار جدولهای خاموشی و گلایه شهروندان از قطع برق در نقاط مختلف کشور منتشر شده و برخی از مردم در شبکههای اجتماعی از قطعی برق خبر دادهاند اما مدیرعامل شرکت توانیر امروز اعلام کرده در صورت تداوم همکاری مردم در مدیریت مصرف، تابستان امسال میتواند بدون خاموشی در بخش خانگی سپری شود.
محمد الله داد گفته، در صورت تداوم همراهی مردم عزیز، تابستان امسال خاموشی در بخش خانگی نخواهیم داشت و استمرار همکاری مشترکان در مدیریت مصرف برق و همچنین مساعد بودن شرایط آبوهوایی، دو عامل اصلی در تحقق این هدف هستند.
این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که از ابتدای سال جاری بارها موضوع ناترازی تولید و مصرف برق در کشور مورد توجه قرار گرفته و خبرهایی از اعمال خاموشیهای زمانبندی شده در برخی استانها همچون یزد، سمنان و... منتشر شده است و حتی پیش از این آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به کاهش ناترازی برق در تابستان امسال، اعلام کرده بود که برای حفظ تولید، مردم باید خود را برای دو ساعت خاموشی روزانه آماده کنند.
کارشناسان صنعت برق معتقدند عبور از اوج مصرف تابستان بدون خاموشی گسترده، نیازمند کاهش مصرف در ساعات پیک، مدیریت بار شبکه و پایداری تولید نیروگاههاست. از همین رو، اظهارات جدید مدیرعامل توانیر را میتوان نشانهای از خوشبینی مشروط نسبت به وضعیت شبکه برق در ماههای پیشرو دانست؛ خوشبینیای که تحقق آن به میزان مشارکت مشترکان و شرایط جوی تابستان بستگی دارد.
به این ترتیب، پس از هفتهها انتشار اخبار مربوط به خاموشیها و نگرانیها درباره کمبود برق، مسئولان صنعت برق اکنون از احتمال سپری شدن تابستان ۱۴۰۵ بدون اعمال خاموشی در بخش خانگی سخن میگویند؛ وعدهای که عملکرد شبکه برق در هفتههای آینده میزان تحقق آن را مشخص خواهد کرد.